Jeg begynte med å gå gjennom en del musikk på spotify. Plutselig så innså jeg plutselig noe jeg aldri har tenkt over før
Søker man på band og artister som idag er etablerte og verdenskjente og som startet sin karriere før gratis nedlastning ble et faktum, så ser man at det er med noen unntak mange av de som ikke ga ut de største hitene før den 3 eller 4 plata. For eksempel kom ikke Queen med sin kanskje største slager, Bohemian Rhapsody, før i 1975. Da hadde de holdt på i vel 5 år og gitt ut 3 plater. I dag slakter vi en artist hvis den første cd'en ikke er bra, og mange får heller aldri muligheten til å gi ut denne cd'en fordi ingen vil kjøpe den eller betale for den på nettet.
Som jeg skrev i det forrige innlegget går musikkbransjen nå kanskje en lysere tid i møte, med tanke på at det stadig blir mer populært å høre på musikk man har betalt for. Dette takket være tjenester som f.eks spotify og Wimp.
Queen fra musikkvideoen til Bohemian rhapsody,som forøvrig
også var en av de første musikkvideoene som noensinne ble laget.
Jeg tror at musikkbransjen er som mange andre ting, man trenger å få prøve seg litt frem før man lykkes. Hvis platebransjen hadde turt å satse litt mer og ikke bare satse på etablerte artister, tror jeg vi snart kan oppleve at det igjen vil skapes store hit låter som vil bli husket i mange tiår fremover.
God Helg!
Hei Bjørnar.
SvarSlettSpennende innlegg. Hvordan tror du internett kan hjelpe artister til å komme seg opp i verden dersom vi bare fortsetter å være interessert i hiter? Jeg mener: du refererer til Queen og at de hadde holdt på i fem år. Det kan virke lenge nå. Men da solgte man LP-er, som inneholdt ALL musikk de laget. Nå kan man kjøpe eller høre på en og en låt. Hvordan vil dette virke inn på artister i fremtiden - får vi hørt NOK på hva de virkelig produserer med disse "nye" musikksystemene?
Kan for eksmpel noen i Universal eller for eksempel Warner Music svare på dette? Ta en telefon og finn ut!
:) Annicken